Gjesteinnlegg fra Jonathan Viner

  • Jonathan Viner er grunnleggeren av 10Digits, og er forlegger av Nordic Edtech News. Han har 15 års erfarings fra utdanningssektoren, og er lidenskapelig opptatt av læring og entreprenørskap. For å melde seg på hans oppdateringer fra det nordiske utdanningssamfunnet kan du skrive deg opp på nordicedtech.substack.com.

(Teksten er oversatt til norsk, og original tekst kan leses på engelsk her)

Ved å jobbe tett med lærere og skoler i et formelt og uformelt test-bed miljø har hjulpet Ludenso å raskt utvikle nye funksjoner og tiltrekke seg investeringer for å skalere.

Deres omfattende produkttesting med studenter og lærere ligger til grunn for deres utviklingsplan. Som Oslo-basert og som en nylig finalist i the Nordic Edtech Awards, jobber Ludenso med skoler på tvers av Norge og Sverige for å utvikle deres unike 3D og AR-teknologier.

Grunnlegger og daglig leder, Eirik Wahlstrøm, anerkjenner at tilbakemeldingene fra lærerne fra starten av reisen deres har vært uvurdelig for å hjelpe dem å komme dit de er i dag. "En av lærerne spurte om det var en mulighet for at elevene kunne skape eget innhold som en del av programmet" minnes han. Fascinert av denne ideen startet teamet hans å jobbe seg gjennom en serie av raske prototyper for å teste produktforbedringer. Responsen fra elevene var utrolig: elevene gikk fra "korte wow-øyeblikk, til lange, vedvarende perioder med meningsfull læring."

Denne initielle og omfattende uformelle testingen med skoler ledet Eirik og teamet hans til å utvikle Ludenso Create, som er et 3D-modelleringsverktøy som lar elever i alle aldre bli digitale skapere og problemløsere. Nylige evalueringer på skolene har også vært fundamentale i å støtte ny produktutvikling, inkludert en ny teknologi som kan kombinere fysiske og digitale klasseromsressurser.

For å maksimere mulighetene for å vokse og skalere internasjonalt har Eirik forpliktet seg til produkttesting hjemme i Norge og i Sverige som en del av Edtest programmet drevet av EdTech South East Sweden. I begge lokasjonene har Ludenso gitt lærerne og skolene en detaljert innføring, men har også latt lærere og skoler bruke teknologien på de måtene hvor "studentene deres kan være de beste versjonene av seg selv". Dette har vist seg i det brede spekteret av tverrfaglig bruk av Ludenso Create, noe som har inkludert et utrolig samarbeid med Midtstuen ungdomsskole i Osloskolen. 50,000 square metres of 50,000 kvadratmeter med digital arkitektur ved bruk av programmet.

Dette intensive test-bed miljøet og samskapingsframgansmåten har vært av enorm verdi for Ludenso-teamet. Gjennom hele prosjektet har teamet vært i stand til å observere elevers bruk av teknologien, ta innholdsrike notater og stille spørsmål. Elever har også besvart detaljerte spørreundersøkelser for å samle tilbakemeldinger om hva som har fungert og hva som ikke har fungert, mens lærerne har deltat i dybdeintervjuer for å framheve hvordan Ludenso Create kan brukes mest mulig effektivt i klasserommet.

Eirik er tydelig på fordelene Ludenso har fått ved å jobbe med skolene på denne måten. "Du kan ikke," argumenterer han "på en suksessfullmåte utvikle produkter for skolemarkedet uten å jobbe med pedagoger og elever. Det er essensielt for å utvikle både produktfunksjonalitet og for at det pedagogiske innholdet skreddersys etter behovene".

Hold deg oppdatert!

Lyst til å lese mer om Jonathan Viners saker om utdanning og holde deg oppdatert på hva som foregår i den nordiske utdanningssektoren? Da burde du sjekke ut nyhetsbrvet fra https://nordicedtech.substack.com/