Ludenso Create i Afrika

Ingrid Skrede

December 19, 2020

Ludenso Create i Afrika

7 minutter
December 19, 2020

Ludenso Create i Afrika! 


I høst har vi arrangert vårt første Ludenso Create Hackathon sammen med det Nigerianske Instituttet for Maskiningeniører (NIMechE). Målet med hackathonet var å bidra til å løse noen av de største bærekraftsutfordringene Afrika utfordres av i dag.


NIMechE Design Challenge (NDC) er en årlig innovasjonskonkurranse arrangert av NIMechE teamet fra Universitetet i Ilorin. I år har vi samarbeidet med NIMechE teamet for å hjelpe dem med å nå målet deres om å å utstyre unge mennesker med ferdigheter til å skape innovative løsninger på Afrikas forestående problemer. 


Hacking for bærekraft

Formålet med hackathonet var å komme opp med ulike løsninger som kan bidra til å nå de 17 bærekraftsmålene satt av FN. Deltakerne var motiverte til å utvikle strategier for å redusere fattigdom og bidra til lokal økonomisk vekst. I løpet av seks uker adresserte deltakerne en rekke sosiale behov og emner, inkludert utdanning, helse, jobbmuligheter og klimaendringer.

“Jeg ble med på dette hackathonet for å uttrykke min idé som jeg tror vil bidra til å utvikle Afrika, og gjøre Afrika til et godt land for alle mennesker ”

- Clement Mapondera fra Malawi



3D-modellering og AR

Forskjellige team utforsket ulike emner. De identifiserte først utfordringer og eksisterende løsninger på disse problemene. Deretter hentet de inn kunnskap for å komme opp med nye løsninger. 


Ved å bruke et mangfoldig sett av digitale verktøy ble teamene i stand til å utforske og skape prototyper i AR med bruk av Ludenso Create, YouTube, PowerPoint og Google Drive. Digital kommunikasjon ble gjort via Telegram, Teams og Zoom. Det brede spekteret av verktøy bidro til å lære deltakerne digitalt samarbeid, kommunikasjon og å presentere.


3D-modellering og AR-teknologi vil endre hvordan innovatører kommer opp med løsninger på problemer. Fra min personlige opplevelse av å bruke 3D-modellering, var jeg i stand til å få et klarere bilde av utfordringene og mulighetene som løsningen min potensielt kan møte”

- Khajira Christopher fra Kenya


Vinnerne

Vi vil gjerne gratulere alle som deltok i hackathonet. Alle som ble med på dette 6 uker lange prosjektet var svært entusiastiske og motiverte gjennom prosjektet! Løsningene som ble utviklet var gjennomførbare, og har potensialet til å endre liv. Vi kåret vinnerne basert på følgende kriterier:


  1. Innvirkning
  2. Innovasjon og kreativitet
  3. Gjennomførbarhet
  4. Orginalitet
  5. Presentasjon


Abongdoh Maluyane Titus fra Kamerun og hans e-mentor løsning vant 1. plass.


Kondwasi Jasi fra Malawi fikk 2. Plass for hans prosjekt “Solar Water Purifier”



Lilibeth Langat fra Kenya og hennes soldrevne båter for fiskere vant 3. Plass. 



Du kan lese mer om disse kreative endringsagentene og deres ideer i bloggen vår framover.


Priser ble også delt ut til team basert på spesifikke kriterier.


Mest sosialt bevisst: “The Tenable Waste Management System”, skapt av Favour Aiyegbeni fra Nigeria, Mark Allen Gbalazeh fra Liberia, Ezenandu Emmanuel Obinna fra Nigeria, Thelma Chalwe fra Zambia, Vincent Cletus Wiso fra Kenya, og Adelina Sambala fra Tanzania

Mest skalerbare idé: “The Solution to Food Crop Wastage in Africa”, skapt av Mercy Folayan fra Nigeria, Akinrinlola Kolapo Precious fra Nigeria, David Okenwa, Clement Mapondera fra Malawi, Ifechukwu Juliet fra Nigeria

Most innflytelsesrike idé: “Sanitation and Clean Water for All through a Centralised Water Purification and Waste Recycling System”, skapt av Khajira Christopher fra Kenya, Taiwo Busari fra Nigeria, Okamkpa Tobechukwu Gamaliel fra Nigeria, Omidoyin Ayodeji fra Nigeria, og Olalekan Ajayi fra Nigeria

Best samarbeid: “The Hunger in Africa”, skapt av Oladunni Zainab fra Nigeria, Samuel Otieno Odhiambo fra Kenya, Ugbaja Victory fra Nigeria, Nelson Peter Ussiri fra Tanzania, Aiyegbeni Israel Temidayo fra Nigeria, og Zaharah Nabirye fra Uganda


Veien videre for ideene

Etter arrangementet ble vi overhvelmet av de positive tilbakemeldingene og inspirerende ideene fra alle som deltok. For å få en bedre forståelse av hva deltagerne ønsker å gjøre i etterkant av hackathonet sendte vi ut en spørreundersøkelse - og responsen kunne ikke vært mer oppmuntrende!

“Jeg har tenkt å etablere prosjektet mitt og distribuere en fullt funksjonell versjon av det. For å gjøre dette vil jeg fortsette å jobbe med 3D-modellen for å forbedre den, mens jeg bygger et team for å realisere ideen. Jeg har også tenkt å få litt nasjonal anerkjennelse for prosjektet, slik at jeg kan få muligheten til å få litt hjelp og tilsyn."

-Abongdoh Maluyane Titus, vinner av Ludenso Create Hackathonet

"I framtiden vil jeg gjøre mitt beste for å realisere ideen om det kalde varmelageret, for å minimere tapet av matavlinger."

- Clement Mapondera, vinner av den mest skalerbare ideen


“I fremtiden håper jeg å kunne ha mer erfaring med utvidet virkelighet for å kunne lage prosjekter som ikke bare vil være til fordel for meg, men også for lokalsamfunnet mitt. Jeg håper også å kunne introdusere AR for samfunnet mitt slik at unge mennesker kan bruke det til studiene."

- Lilibeth Langat, 3. plass vinner


“Som lærer med erfaring med Ludenso Create-teknologien, vil jeg bruke denne teknologien i undervisningsaktivitetene mine, siden jeg tror det vil hjelpe studentene å lære bedre og skape fra tidlig alder. Teknologien vil øke kreativiteten til studentene i stor grad. Derfor vil jeg introdusere teknologien for lærersamfunnet mitt.”

- Nelson Peter Ussiri, vinner av prosjektet med best samarbeid


En stor takk

En stor takk og anerkjennelse går til NimechE teamet. Tusen takk for et inspirerende samarbeid! Vi gleder oss til å følge progresjonen til disse kreative individene, teamene og deres virkningsfulle ideer i årene som kommer!


Ludenso Create i Afrika! 


I høst har vi arrangert vårt første Ludenso Create Hackathon sammen med det Nigerianske Instituttet for Maskiningeniører (NIMechE). Målet med hackathonet var å bidra til å løse noen av de største bærekraftsutfordringene Afrika utfordres av i dag.


NIMechE Design Challenge (NDC) er en årlig innovasjonskonkurranse arrangert av NIMechE teamet fra Universitetet i Ilorin. I år har vi samarbeidet med NIMechE teamet for å hjelpe dem med å nå målet deres om å å utstyre unge mennesker med ferdigheter til å skape innovative løsninger på Afrikas forestående problemer. 


Hacking for bærekraft

Formålet med hackathonet var å komme opp med ulike løsninger som kan bidra til å nå de 17 bærekraftsmålene satt av FN. Deltakerne var motiverte til å utvikle strategier for å redusere fattigdom og bidra til lokal økonomisk vekst. I løpet av seks uker adresserte deltakerne en rekke sosiale behov og emner, inkludert utdanning, helse, jobbmuligheter og klimaendringer.

“Jeg ble med på dette hackathonet for å uttrykke min idé som jeg tror vil bidra til å utvikle Afrika, og gjøre Afrika til et godt land for alle mennesker ”

- Clement Mapondera fra Malawi



3D-modellering og AR

Forskjellige team utforsket ulike emner. De identifiserte først utfordringer og eksisterende løsninger på disse problemene. Deretter hentet de inn kunnskap for å komme opp med nye løsninger. 


Ved å bruke et mangfoldig sett av digitale verktøy ble teamene i stand til å utforske og skape prototyper i AR med bruk av Ludenso Create, YouTube, PowerPoint og Google Drive. Digital kommunikasjon ble gjort via Telegram, Teams og Zoom. Det brede spekteret av verktøy bidro til å lære deltakerne digitalt samarbeid, kommunikasjon og å presentere.


3D-modellering og AR-teknologi vil endre hvordan innovatører kommer opp med løsninger på problemer. Fra min personlige opplevelse av å bruke 3D-modellering, var jeg i stand til å få et klarere bilde av utfordringene og mulighetene som løsningen min potensielt kan møte”

- Khajira Christopher fra Kenya


Vinnerne

Vi vil gjerne gratulere alle som deltok i hackathonet. Alle som ble med på dette 6 uker lange prosjektet var svært entusiastiske og motiverte gjennom prosjektet! Løsningene som ble utviklet var gjennomførbare, og har potensialet til å endre liv. Vi kåret vinnerne basert på følgende kriterier:


  1. Innvirkning
  2. Innovasjon og kreativitet
  3. Gjennomførbarhet
  4. Orginalitet
  5. Presentasjon


Abongdoh Maluyane Titus fra Kamerun og hans e-mentor løsning vant 1. plass.


Kondwasi Jasi fra Malawi fikk 2. Plass for hans prosjekt “Solar Water Purifier”



Lilibeth Langat fra Kenya og hennes soldrevne båter for fiskere vant 3. Plass. 



Du kan lese mer om disse kreative endringsagentene og deres ideer i bloggen vår framover.


Priser ble også delt ut til team basert på spesifikke kriterier.


Mest sosialt bevisst: “The Tenable Waste Management System”, skapt av Favour Aiyegbeni fra Nigeria, Mark Allen Gbalazeh fra Liberia, Ezenandu Emmanuel Obinna fra Nigeria, Thelma Chalwe fra Zambia, Vincent Cletus Wiso fra Kenya, og Adelina Sambala fra Tanzania

Mest skalerbare idé: “The Solution to Food Crop Wastage in Africa”, skapt av Mercy Folayan fra Nigeria, Akinrinlola Kolapo Precious fra Nigeria, David Okenwa, Clement Mapondera fra Malawi, Ifechukwu Juliet fra Nigeria

Most innflytelsesrike idé: “Sanitation and Clean Water for All through a Centralised Water Purification and Waste Recycling System”, skapt av Khajira Christopher fra Kenya, Taiwo Busari fra Nigeria, Okamkpa Tobechukwu Gamaliel fra Nigeria, Omidoyin Ayodeji fra Nigeria, og Olalekan Ajayi fra Nigeria

Best samarbeid: “The Hunger in Africa”, skapt av Oladunni Zainab fra Nigeria, Samuel Otieno Odhiambo fra Kenya, Ugbaja Victory fra Nigeria, Nelson Peter Ussiri fra Tanzania, Aiyegbeni Israel Temidayo fra Nigeria, og Zaharah Nabirye fra Uganda


Veien videre for ideene

Etter arrangementet ble vi overhvelmet av de positive tilbakemeldingene og inspirerende ideene fra alle som deltok. For å få en bedre forståelse av hva deltagerne ønsker å gjøre i etterkant av hackathonet sendte vi ut en spørreundersøkelse - og responsen kunne ikke vært mer oppmuntrende!

“Jeg har tenkt å etablere prosjektet mitt og distribuere en fullt funksjonell versjon av det. For å gjøre dette vil jeg fortsette å jobbe med 3D-modellen for å forbedre den, mens jeg bygger et team for å realisere ideen. Jeg har også tenkt å få litt nasjonal anerkjennelse for prosjektet, slik at jeg kan få muligheten til å få litt hjelp og tilsyn."

-Abongdoh Maluyane Titus, vinner av Ludenso Create Hackathonet

"I framtiden vil jeg gjøre mitt beste for å realisere ideen om det kalde varmelageret, for å minimere tapet av matavlinger."

- Clement Mapondera, vinner av den mest skalerbare ideen


“I fremtiden håper jeg å kunne ha mer erfaring med utvidet virkelighet for å kunne lage prosjekter som ikke bare vil være til fordel for meg, men også for lokalsamfunnet mitt. Jeg håper også å kunne introdusere AR for samfunnet mitt slik at unge mennesker kan bruke det til studiene."

- Lilibeth Langat, 3. plass vinner


“Som lærer med erfaring med Ludenso Create-teknologien, vil jeg bruke denne teknologien i undervisningsaktivitetene mine, siden jeg tror det vil hjelpe studentene å lære bedre og skape fra tidlig alder. Teknologien vil øke kreativiteten til studentene i stor grad. Derfor vil jeg introdusere teknologien for lærersamfunnet mitt.”

- Nelson Peter Ussiri, vinner av prosjektet med best samarbeid


En stor takk

En stor takk og anerkjennelse går til NimechE teamet. Tusen takk for et inspirerende samarbeid! Vi gleder oss til å følge progresjonen til disse kreative individene, teamene og deres virkningsfulle ideer i årene som kommer!